Edit Template
Edit Template

Blackout, 2025

Czech version. English description will follow soon.

Anotace

Projekt divadla Nosorožec ve spolupráci s Karin Bílíkovou.

Každodenní rituální cesta dolů a nahoru v naprosté tmě, kde má samozřejmě své místo i světlo.

Vizuální divadlo s kamerou, keramikou, plastelínou a třemi performery. Hlavními postavami jsou hlína, plastelína, keramické figurky, střepy našeho života, a zatím ještě přítomná elektřina.

Není určeno pro děti.

O inscenaci

Vizuální divadlo složené ze série scén tří účinkujících, plastelíny, hlíny a keramických objektů. Autoři inscenace hledají vhodný jazyk pro vyjádření tématu traumatizace a posttraumatických symptomů. Prostřednictvím objektů performeři mluví o epizodách života, na které by člověk rád zapomněl, ale nemůže, a naopak o těch, které se nedaří obnovit v paměti. Hovoří o frustraci a o způsobech, jak s ní bojovat.

Hlavním prostředkem se stává tvarování vlastní bolesti, hra s ní na scéně, pohyb, uhlazování hlíny, vyslovování jmen a pohled do očí divákům. Inscenace navazuje na tradici introvertního divadla, ale mění její vektor – od nepřítomně přítomného k hyperpřítomnému, ale postrádajícímu sebeidentifikaci. Kvůli intenzivní práci s osobní pamětí inscenace obsahuje i dokumentární prvek

V inscenaci se využívají elektronická zařízení, ručně vyrobené nástroje, videoprojekce, plastické a přírodní materiály, stejně jako keramická kolekce autorů performance, vytvořená vlastníma rukama.

Také zaznívají básně Světy Beň, soudní stenogramy a osobní zprávy od ukrajinských přátel.

pro koho dospělé
počet diváků 30 — 60
délka 50 min bez přestávky
premiéra 29.10.2025
koncept A. J. Nosorožec, Karin Bílíková
scéna Anna Gumboldt, Semion Kulikov
hrají Karin Bílíková, Anna Gumboldt, Semion Kulikov
hudba Ian Mikyska
použité básně Světa Beň
světlo Oksana Dagdaverian
plakát Vladimír Tyan

Umělecký a inscenační tým

Anna Gumboldt / info

Semion Kulikov / info

Karin Bílíková / Vystudovala alternativní a loutkové divadlo na DAMU a bohemistiku a germanistiku na OSU. Nyní hostuje v divadlech Komedie (Tesla, Frankenstein) a Studio Hrdinů (Romanticky rozprašuji vlastní popel, Jak zabít člověka), věnuje se také maňáskovému divadlu. Před kamerou debutovala filmem Mord (Adam Martinec, 2024). Je dvojnásobnou mistryní žen ve slam poetry a autorkou knihy Do Puntíku, pro A studio Rubín napsala hru Cyprísek.

Techical rider

Z historie projektu

Anna Gumboldt:
Poslední rok modeluji portréty ruských politických vězňů. Je to dobrovolnický projekt (Memoriál), pomáhám jako jeden z mnoha umělců. Modeluji portréty, poté je fotografuji, trochu na nich kreslím a dolaďuji výsledný obraz. Forma se tak neustále mění, modeluji každý den.

Celý poslední rok neustále přemýšlím o plastelíně – o jejích uklidňujících vlastnostech, o tom, jak a proč modelují děti, a o tom, jak a proč lidé před tisíci lety vytvářeli postavy a svět kolem sebe.

Práce s plastelínou mě přivedla do keramické dílny, kde začal můj dialog s tímto starším a univerzálnějším materiálem – hlínou. Hlína a plastelína, stejně jako jejich různé odvozeniny, tvoří široké pole nekonečných metafor v umění.

Tyto materiály mohou být performativní, mohou „žít vlastním životem“ na scéně, pokud jim k tomu vytvoříme vhodné podmínky. My, Divadlo A.J. Nosorožec, tento projekt vymýšlíme skrze improvizace s hlínou, scénu po scéně. Předpokládáme, že tyto materiály budou i během každé reprízy přinášet nečekané momenty.

15.–18. března: První fáze zkoušek. Děkujeme za pohostinnost Václavu Šafkovi a Skautskému institutu v Rybárně.

15.–18. dubna: Druhá fáze zkoušek. Děkujeme divadlu Alfred ve dvoře za pohostinnost.

Říjen 2025: Třetí blok zkoušek a premiéra.

Poděkování: Klubu Letka, Skautskému institutu v Rybárně, zkušebně Alfred ve dvoře, studiu Ceramics Day, Viktoru Melamedovi.

Projekt byl podpořen Novou sítí z. s.
v rámci programu
Nová krev na scéně.

© 2024, A.J. Nosorožec art group  facebook logo

WE STAND
WITH UKRAINE
Edit Template