Edit Template
Edit Template

Ostrakon (In development, 2025)

Czech version. English description will follow soon.

Anotace

V temných časech plných válek, přírodních katastrof, ekonomických a především humanitárních krizí, kdy člověk přestává být člověkem, je důležité znát všechny způsoby, jak pomoci sobě i ostatním.

Autoři projektu cítí potřebu ukázat ostatním všechny podivné, někdy až absurdní traumata, která se jim honí hlavou v těžkých obdobích, a pokusí se na ně hrát, hrát je a hrát si s nimi. Stejný přístup pak nabízejí divákům jako způsob podpory a sebepéče.

O inscenaci

Vizuální divadlo složené ze série scén tří účinkujících, plastelíny, hlíny a keramických objektů. Autoři inscenace hledají vhodný jazyk pro vyjádření tématu traumatizace a posttraumatických symptomů. Prostřednictvím objektů performeři mluví o epizodách života, na které by člověk rád zapomněl, ale nemůže, a naopak o těch, které se nedaří obnovit v paměti. Hovoří o frustraci a o způsobech, jak s ní bojovat.

Hlavním prostředkem se stává tvarování vlastní bolesti, hra s ní na scéně, pohyb, uhlazování hlíny, vyslovování jmen a pohled do očí divákům. Inscenace navazuje na tradici introvertního divadla, ale mění její vektor – od nepřítomně přítomného k hyperpřítomnému, ale postrádajícímu sebeidentifikaci. Kvůli intenzivní práci s osobní pamětí inscenace obsahuje i dokumentární prvek

V inscenaci se využívají elektronická zařízení, mechanické hračky, ručně vyrobené nástroje, videoprojekce, plastické a přírodní materiály, stejně jako keramická a textilní kolekce autorů performance, vytvořená vlastníma rukama.

Může obsahovat drobné zvukové texty v češtině nebo angličtině.

pro koho dospělé
počet diváků 20 — 50
délka 50 min bez přestávky

Umělecký a inscenační tým

Anna Gumboldt / info

Semion Kulikov / info

Karin Bílíková / Vystudovala alternativní a loutkové divadlo na DAMU a bohemistiku a germanistiku na OSU. Nyní hostuje v divadlech Komedie (Tesla, Frankenstein) a Studio Hrdinů (Romanticky rozprašuji vlastní popel, Jak zabít člověka), věnuje se také maňáskovému divadlu. Před kamerou debutovala filmem Mord (Adam Martinec, 2024). Je dvojnásobnou mistryní žen ve slam poetry a autorkou knihy Do Puntíku, pro A studio Rubín napsala hru Cyprísek.

Techical rider

1. Minimálně 4 osvětlovací jednotky.
2. Možnost videoprojekce
3. Stavba: 2 hod., bourání: 2 hod.
4. Jeviště: nejméně 4×3 m.
5. PA systém

Z historie projektu

Anna Gumboldt:
Poslední rok modeluji portréty ruských politických vězňů. Je to dobrovolnický projekt (Memoriál), pomáhám jako jeden z mnoha umělců. Modeluji portréty, poté je fotografuji, trochu na nich kreslím a dolaďuji výsledný obraz. Forma se tak neustále mění, modeluji každý den.

Celý poslední rok neustále přemýšlím o plastelíně – o jejích uklidňujících vlastnostech, o tom, jak a proč modelují děti, a o tom, jak a proč lidé před tisíci lety vytvářeli postavy a svět kolem sebe.

Práce s plastelínou mě přivedla do keramické dílny, kde začal můj dialog s tímto starším a univerzálnějším materiálem – hlínou. Hlína a plastelína, stejně jako jejich různé odvozeniny, tvoří široké pole nekonečných metafor v umění.

Tyto materiály mohou být performativní, mohou „žít vlastním životem“ na scéně, pokud jim k tomu vytvoříme vhodné podmínky. My, Divadlo A.J. Nosorožec, tento projekt vymýšlíme skrze improvizace s hlínou, scénu po scéně. Předpokládáme, že tyto materiály budou i během každé reprízy přinášet nečekané momenty.

15.–18. března: První fáze zkoušek. Děkujeme za pohostinnost Václavu Šafkovi a Skautskému institutu v Rybárně.

Druhá polovina dubna: Druhá fáze zkošek.

Projekt byl podpořen Novou sítí z. s.
v rámci programu
Nová krev na scéně.

© 2024, A.J. Nosorožec art group  facebook logo

WE STAND
WITH UKRAINE
Edit Template