Czech version. English description will follow soon.
V temných časech plných válek, přírodních katastrof, ekonomických a především humanitárních krizí, kdy člověk přestává být člověkem, je důležité znát všechny způsoby, jak pomoci sobě i ostatním.
Autoři projektu cítí potřebu ukázat ostatním všechny podivné, někdy až absurdní traumata, která se jim honí hlavou v těžkých obdobích, a pokusí se na ně hrát, hrát je a hrát si s nimi. Stejný přístup pak nabízejí divákům jako způsob podpory a sebepéče.
Vizuální divadlo složené ze série scén tří účinkujících, plastelíny, hlíny a keramických objektů. Autoři inscenace hledají vhodný jazyk pro vyjádření tématu traumatizace a posttraumatických symptomů. Prostřednictvím objektů performeři mluví o epizodách života, na které by člověk rád zapomněl, ale nemůže, a naopak o těch, které se nedaří obnovit v paměti. Hovoří o frustraci a o způsobech, jak s ní bojovat.
Hlavním prostředkem se stává tvarování vlastní bolesti, hra s ní na scéně, pohyb, uhlazování hlíny, vyslovování jmen a pohled do očí divákům. Inscenace navazuje na tradici introvertního divadla, ale mění její vektor – od nepřítomně přítomného k hyperpřítomnému, ale postrádajícímu sebeidentifikaci. Kvůli intenzivní práci s osobní pamětí inscenace obsahuje i dokumentární prvek
V inscenaci se využívají elektronická zařízení, mechanické hračky, ručně vyrobené nástroje, videoprojekce, plastické a přírodní materiály, stejně jako keramická a textilní kolekce autorů performance, vytvořená vlastníma rukama.
Může obsahovat drobné zvukové texty v češtině nebo angličtině.
Anna Gumboldt / info
Semion Kulikov / info
Karin Bílíková / Vystudovala alternativní a loutkové divadlo na DAMU a bohemistiku a germanistiku na OSU. Nyní hostuje v divadlech Komedie (Tesla, Frankenstein) a Studio Hrdinů (Romanticky rozprašuji vlastní popel, Jak zabít člověka), věnuje se také maňáskovému divadlu. Před kamerou debutovala filmem Mord (Adam Martinec, 2024). Je dvojnásobnou mistryní žen ve slam poetry a autorkou knihy Do Puntíku, pro A studio Rubín napsala hru Cyprísek.
1. Minimálně 4 osvětlovací jednotky.
2. Možnost videoprojekce
3. Stavba: 2 hod., bourání: 2 hod.
4. Jeviště: nejméně 4×3 m.
5. PA systém
Anna Gumboldt:
Poslední rok modeluji portréty ruských politických vězňů. Je to dobrovolnický projekt (Memoriál), pomáhám jako jeden z mnoha umělců. Modeluji portréty, poté je fotografuji, trochu na nich kreslím a dolaďuji výsledný obraz. Forma se tak neustále mění, modeluji každý den.
Celý poslední rok neustále přemýšlím o plastelíně – o jejích uklidňujících vlastnostech, o tom, jak a proč modelují děti, a o tom, jak a proč lidé před tisíci lety vytvářeli postavy a svět kolem sebe.
Práce s plastelínou mě přivedla do keramické dílny, kde začal můj dialog s tímto starším a univerzálnějším materiálem – hlínou. Hlína a plastelína, stejně jako jejich různé odvozeniny, tvoří široké pole nekonečných metafor v umění.
Tyto materiály mohou být performativní, mohou „žít vlastním životem“ na scéně, pokud jim k tomu vytvoříme vhodné podmínky. My, Divadlo A.J. Nosorožec, tento projekt vymýšlíme skrze improvizace s hlínou, scénu po scéně. Předpokládáme, že tyto materiály budou i během každé reprízy přinášet nečekané momenty.
15.–18. března: První fáze zkoušek. Děkujeme za pohostinnost Václavu Šafkovi a Skautskému institutu v Rybárně.
Druhá polovina dubna: Druhá fáze zkošek.
Projekt byl podpořen Novou sítí z. s.
v rámci programu Nová krev na scéně.